Lite om mig och min viktnedgång

Jepp, vi gothare vill också ser bra ut :P
Nu på allvar. Föra året Augusti vägde jag 110 kg! Jag har alltid varit överviktig men jag hade samma vikt i nästan tio år. Men innan jag flyttade till Sverige har jag massa med problem och det blev inte direkt bättre när jag flyttade hit. Så jag åt mycket, stannade bara hemma och deppade. Jag rörde mig typ nästan inte alls under sex månader!
Först fick jag gå till en dietist men hon hjälpte inte särskild mycket eftersom hon bara berättade saker jag redan visste. Det är kanske mer en grej för personer som har ingen aning om matlagning och om att vad man skulle inte äta.
Sedan fick jag gå till en kurator eftersom jag hade depressioner. Hon hjälpte inte mycket heller, hon var elak och försökte bagatelisera mina problem. Jag slutade gå dit efter en månad.
Problemet för mig var mest att jag hade hälsproblem. Jag hade inte haft min mens i nästan tre år, jag hade lätt diabetes och mina hormoner var galna. Så förra året i Augusti sa det "pang" för mig och jag vill byta den onda cirkeln av mat och depressioner.

Jag köpte en träningscykel för typ 800 spän. Jag kunde ha gått till gym men jag var rädd för de snygga människor där som ska stirra på ming, den feta gothare :/ Jag tränar hellre ensam hemma var ingen kan se mig.
Jag började med 15 minuter om dagen. Det verkar inte mycket men för mig, som hatar att träna och som hade ingen kondition alls var det rätt mycket. Jag ökade minutenantalet och tills slutet av November var jag på 30 minuter om dagen .. sju dager i veckan. Idag är jag på 40 minuter om dagen som förbänner ungefär 550 kalorier (jag cyklar rätt snabbt). Sedan har jag börjat med andra övningar också, sit-ups och två andra övningar för magen. Fortfarande sju dager i veckan. Ibland orkar jag på morgonen, ibland blir det typ klockan 21 på kvällen. Ni frågar er kanske hur jag orkar. Cyklen står framför TVn .. så det är rätt lugnt att titta på TV och sportar samtidigt. Det har bara blivit en del av min dag, som att sova och äta.

Jag skulle kanske också säga något om maten. Jag äter ingen diet. Jag äter normalt kan man säga. Den största skillnaden är väl att jag äter tre gånger om dagen .. frukost, lunch och middag. Jag äter ingenting efter klockan 20 på kvällen, om jag blir jättehungrig dricker jag te och äter kanske lite frukt. Jag äter nästan ingen ost och feta pålägg, det blir mest kalkonkorv eller skinka. Ibland leverpastej och jag tröttnade på skinkan. Och jag äter bara mörkt bröd, inget vit bröd alls.
Portionerna jag äter har minskat, jag tar bara en omgång och äter långsammare så jag blir mett med den maten som finns och inte äta jättesnabbt och fattar inte att jag har ätit tillräcklickt.
Det blir faktiskt godisar ibland men bara lite. För smaken om man kan säga så. Chips blir det ibland också (sambon äter de ) så det blir en eller två händer för mig. Ibland faller jag tillbaka till mina gamla vanor och äter jättemycket choklad på en gång men det händer kanske en gång under två månader. Jul var en desaster och jag gick up tre kilo :/

Jag har förändrat mig en hel del. Idag väger jag mellan 89,5 och 90,5 kg. Jag har min mens tillbaka och mår överhuvudtaget bättre. Mina depressioner är nästan borta och jag har kondition. Jag kan springa till tåget utan att svettas hehe. Tyvärr har jag inte förlorat så mycket under de sista två månader .. varför vet jag inte. Men jag fortsätter och ger inte upp, om det tar två år till min drömvikt så är det så.




Kommentarer
Postat av: mikaela

Va duktig du är! Jag försöker också att äta nyttigt och röra på mig mycke hela tiden (går inte lika bra för mig däremot), för sådant gör ju stor skillnad med tiden. om man får in det som vana så är det ju superbra. beundrar dig verkligen. Och snart är det sommar! Då tycker jag att det är lättare att leva nyttigt för man kan vara ute och röra på sig mycke i det fina vädret :)
ses imorn i skolan!

2008-04-14 @ 20:21:57
URL: http://daleke.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0