Tyskland - Dag 8

Huvudvärken har inte försvunnit. Så det blir en dag i mörkret. Jag ska försöka läsa min "Der Spiegel"-tidning senare och dricka chai-té. Jag har försökt att träna men det gick inte. Jag tycker om att vara gnällig!

På måndag åkde vi hem. Men först stannade vi i Raisdorf för att äta Fischbrötchen, det är egentligen bara fisk i bröd. Men det är god fisk i tyska bullar så det är någonting väldigt mumsigt! Jag hann till och med att träffa Marinas man Timo som jobbar i närheten av fiskaffären. Det var länge sedan jag såg honom sist och han har verkligen blivit snygg! Han hade ju lämnat henne och barnet ett tag sedan men han har återvänt och när Marina kan förlåta honom måste jag väl också kunna göra det.

Anders och jag var jättebakfulla och resan var rätt ansträngande. Men allting gick bra och vi var hemma runt klockan 21 på kvällen. Nu är jag faktiskt rätt glad för att vara tillbaka hemma, inte så mycket för att vara i Sverige. Det är trevligt att bo hos mina föräldrar igen men efter ett tag kommer alla dåliga känslor tillbaka, allt skit som har hänt har jag väl ändå inte rikigt bearbetat än. Hur som helst, jag saknar Tyskland, mina vänner, maten, TV:n, tidningar och så vidare. Men inte att bo hos mina föräldrar. Det är skönt att sova i sin egen säng igen men jag är redan rätt uttråkad, människorna i Tyskland umgås mer, de gör mer roliga saker. Men men. Jag tycker ju om att vara lat så kanske den svenska livsstilen passar mig bäst after all.

Anders med sin Fischbrötchen

Vid flygplatsen i Lübeck

Tyskland - Dag 7

Jag har en sådan jätteirriterande huvudvärk som inte vill försvinna, hur många smärtpiller jag än tar. Jag hatar att ha min mens, då är min hel kropp alltid en hel smärta, allting gör ont. So not fair. Så det blir i alla fall ingen utgång ikväll och förmodligen blir det inget med Pride Paraden imorgon heller. Jag ska sitta hemma och tycka synd om mig själv. Jag har ju varit ute lite idag redan så det får räcka för hela helgen. Så oschysst!

Så vad har hänt på den sjunde dagen i Kiel? Vi behövde gå upp rätt tidig eftersom min kusin vill bjuda oss på brunch på någon restaurang vid stranden i Möltenort. Vi var jättebakis men vi hade inget val, vi ville ju inte nobba henne. Så vi åkde med henne, hennes dotter och hennes kompis Graham till restaurangen och hade brunch. Det var väldigt trevligt fast att stället var lite för posh för min del. Efteråt gick vi på en liten promenaden vid stranden, vår sista innan vi åkde hem nästa dagen.

När vi hade kommit hem till mina föräldrars ställe sov vi några timmar till. På sen eftermiddag kom min mormor förbi. Eller jo, min mamma hade hämtat henne. Vi åt tårta och paj och spelade TV-bingo. Haha. Min mormor kom tyvärr inte ihåg mig, hon trodde hela tiden att jag var min kusin Sara. Men jag var ändå glad för att se henne igen.

På kvällen var det dags för Pumpe igen. Den här gången var det goth klubb men eftersom det var en söndagkväll vart det rätt tomt. Men det spelade ingen roll, vi träffade ändå några kompisar och dansade mycket. Och njöt av happy hour. Vi var hemme rätt sent och inte i det nykraste tillståndet. Inte så smart när man måste resa nästa dagen.
Brunch

Yeah

Anders vid stranden

Med min mormor och min far

*mums*

På kvällen

Med Martina

Anders och Wolfram

Tyskland - Dag 6

Det är så fint med regn. Vad jag har längtat efter det, sommarregn, det är verkligen min favorit-företeelse. Eller jo, regn överhuvudtaget. Jag borde flytta till Storbritannien.

Vi hade ingenting planerat innan kvällen på den sjätte dagen i Kiel så min mamma föreslog att vi skulle kunna åka till Schönberg där man kan äta fisk som är fången på morgonen just i Schönberg. Så det är det vi gjorde, mina föräldrar och Anders och jag. Först tog vi en liten promenad vid stranden och hamnade sedan i en liten by av matstånd där vi satt oss ner och åt lunch, fisk. Det var trevligt fast att det blåsde rätt mycket. Efter maten promenerade vi lite till och såg att det var en tävling för sandskulpturer på gång .. någon hade byggd en Spongebob, någon annan Sfinxen. Väldigt kul.

På kvällen åkde vi till min kompis Martina där vi förfestade innan det var dags för att dra till Pumpe. Det var rock-kväll men de spelade egentligen vad man önskade sig så jag hann också dansa några gånger. Där träffade jag på många gamla kompisar, Anette, Pierre, Kim, Marcel, Paddy, Carola, Markus med flera. Jag hade verkligen rolig. Vi tog en taxi hem med en väldigt konstig taxi-chaffis som inte sa ett enda ord under hela färden.

Schönberger Strand

Tävlingen

Min mamma och jag på bron

Fin bild på mina föräldrar

Martina och jag

Markus och Anders

Med Martina och Anette

Med Pierre (gamla gymnasie-kompis)

Tyskland - Dag 5

Visst uppdatera jag min blogg rätt mycket just nu? Jag har inget bättre att göra. Jag har bestämt mig för att vara lat i några dagar, skriva brev, läsa, surfa på nätet. Der fungerar bra. Och det är inte som det finns något spännande att göra utomhus.

På förmiddagen av den 5:e dagen i Kiel shoppade vi. Jag köpte några kläder och Anders köpte sprit. Dessutom gick jag till en drugstore, sådana affärer som endast säljer beauty, smink, parfym och så vidare finns ju inte i Sverige. Så jag gick till Rossmann och köpte massor med saker och spenderade inte ens 200 kronor. Det är en sak till som saknas i det här landet.

Runt lunch kom min kusin Sara och hennes dotter Diana förbi och min mamma och Sara åkde iväg till något möte medan Anders och jag passade barnet. Jag är inte så bra med barn känns det som, jag vill alltid lära dem något. Hon kan skriva sitt namn nu haha. Men Anders lekde mycket med Diana medan jag förberedde lite mat eftersom vi ville grilla på kvällen. Det är också det vi gjorde. Jag åt för mycket kött och mådde lite illa av det. Vi hade planerat att gå ut på kvällen och sitta i park med vänner men det regnade så det blev inte av.

Ute och shoppa

Anders och Diana

Min bror och Diana

Tyskland - Dag 4

Dumma byggarbetare! Hur kan man börja borra i väggarna klockan 7 på morgonen? Vad arg jag blev! Jag var dock för lat för att gå upp och hann till och med att somna om flera gånger. Anders och Jimmy lyckades inte. Och så slutade de borra klockan 10, varför kunde de inte ha börjat 10 istället?!? Hur som helst ..

Vi sov ut på torsdag, det hade varit en ansträngande dag på Sylt så en sovmorgon var precis det som behövdes. Anders tog en promenad på förmiddagen medan jag latade mig framför TV:n, jag älskar tyska trash-talkshows. Efter lunchen åkde vi in till stan för att träffa min kompis Marina. Vi promenerade lite och medan Marina och jag var i någon drugstore (inte så lätt att hitta de bästa saker för att raka sig så Marina behövde min proffessionell hjälp haha), träffade Anders på vår kompis Sabine, av en slump. Så vi fyra letade efter den nya goth-affären som vi också hittade till slut. Den är rätt ny därför finns det inte så mycket att köpa där än. Men det var bra att veta var den fanns i alla fall. Sabine behövde åka hem medan vi andra gick i några affärer och köpte småsaker. Vi gick till Starbucks för att fika och efteråt blev det mer shopping. Vi var hemma rätt sent på eftermiddagen och orkade inte göra mer den dagen. Vi spelade sällskapsspel med min familj istället. Så det blev en rätt lugn dag.

Anders i stan

Jag med min stora Starbucks-kaffe

Marina och jag

Tyskland - Dag 3

På onsdag åkde vi till Sylt. Jag vet inte hur känd ön är i Sverige men i Tyskland är den berömd som semester-paradis för de rika. Vi åkde rätt tidigt på morgonen, jag, min mamma, min syster och Anders. Vi bytte tåg i Husum och då blev det jobbigt eftersom det var för mycket folk på tåget och det fanns ingen luft alls . Men vi överlevde. Det var rätt kul att korsa Norrsjön, det finns endast en liten vall gjort av sand där tåget rullar över. Vi var i Westerland (huvudstaden av ön) runt klockan 11 och innan vi gick till stranden satt vi oss ner i en lite kafé och fikade. Sedan begav vi oss till stranden där redan tusentals människor sälade sig i solen. Vi satt oss ner i sanden och spenderade största delen av dagen med att antigen vila under solparaplyet eller att bada. Fram emot kvällen tog vi en liten promenad vid stranden och genom innerstaden. Slutligen hamnade vi i en liten restaurang där vi satt ute och åt något. Tågresan hem var i alla fall lugnare än resan dit, det var inte lika fullt med människor och det var inte så varmt längre. Westerland är en liten söt stad men det märks att det är mest rika som är där eftersom allting är dyrt och det värsta vi har sett var ett hus som såldes för 14.5 miljoner Euro. Helt sjukt! Vi hade en jättetrevlig dag men jag var så trött på kvällen, all denna friska luft jag inte är van vid. Haha.

På tåget med min syster och min mamma

*puss*

Glass behövdes

Rådhuset i Westerland

Tyskland - Dag 2

Jag har lite tid över just nu. Jag har läst i en timme men nu känner jag mig mer för att uppdatera min blogg. Det har blivit lite kyligare här, fortfarande 24 °C men det är i alla fall bättre än de 33°C igår.

Det var läskigt varmt andra dagen, alltså över 30°C redan på förmiddagen. Man ville egentligen bara springa runt naken. Vilket jag självklart inte gjorde. Vi åkde till min kompis Frenzi redan rätt tidigt på dagen för att frukost. Hon behöver jobba mycket den här veckan och vi vet inte om vi hinner träffas under helgen. Hur som helst, det var jättetrevligt, vi åt goda tyska Brötchen och hade mycket att prata om. Jag beundrade hennes nya kista .. alltså den är tillverkad endast för henne men utan några inre delar, inga kuddar eller något, bara den yttre ramen. Jag vill också ha en sådan! Anders och jag hann till apoteket innan det var dags för lunch hos mina föräldrar. Konstigt nog finns många av de medikament jag behöver inte i Sverige så jag storhandlar alltid på apoteket när jag är i Tyskland.

Eftersom det var så där het ute bestämde vi oss för att åka till stranden med mina föräldrar på kvällen. Det var roligt, vi badade, spelade beach-spel och latade oss. Vi la oss tidig den kvällen eftersom vi behövde gå upp tidigt nästa dagen. Men det var så varmt i vårt rum, det gick inte att somna. Jättejobbig.

Frukost

Frenzis kista

Frenzi och jag

Min mamma och jag vid stranden

Tyskland - Dag 1

Så jag är i Tyskland nu. Det är jätteskönt att kunna slappna av. Men fan, vad det är varmt här!! Eftersom min bror har internet igen och de flesta av mina vänner jobbar imorgon har jag faktiskt tid att uppdatera min blogg lite. Wohooo.

Resan gick hur bra som helst. Flygplanet ankom till och med 20 minuter för tidigt. Uh, och det kändes som man precis hade landat i öknen när man klev av flygplanet! Det var så varmt. Min syster väntade på oss hemma hos mina föräldrar och hela familjen hängde på terassen tills vi bestämde oss för att åka till Möltenort, till stranden. Det var jättefint där, inte många människor, Östersjön, varmt men ändå svalt. Det var verkligen trevligt. Efteråt fick vi självklart vår efterlängtade Döner. Fin avslutning på en lång dag.

På flygplanet

Vi försökte oss på yoga

Anders och jag

Döner <3

Charlotte Roche - Feuchtgebiete

"Feuchtgebiete" av den i Tyskland levande brittiska författarinnan (och TV-profilen) Charlotte Roche är en roman som bryter med de sista tabun som finns. Jag vet dock inte om det var någonting som verkligen behövdes skrivas om. Romanen är ingenting för läsare som älskar komplicerade, vackra meningar och djupa, kryptiska ordspel. Det här är ingen "Blechtrommel". Ändå blev boken prisad av hela litteraturkanonen i Tyskland. Varför det? Eftersom det behövs någonting nytt efter postmodernism. Eftersom inga stora förändringar sker i litteraturlandskapet. Det stämmer kanske inte helt men klyftan mellan skönlitteratur och kommersiell litteratur har blivit större och Charlotte Roches roman är kanske en bro mellan de två världar.

Helen, en 18-årig kvinna, befinner på den proktologiska avdelningen av ett sjukhus, strax innan en operation. Romanen sker på två plan, för det första följer man Helens tid på sjukhuset och för det andra berättar hon om sitt liv. Eller kanske inte liv utan sitt förhållande till kroppsutsöndringar och det sexuella. Många gånger blir man äcklad, man blir chockad, man kanske söker en relation till ens egna erfarenheter. Det viktigaste i Helens liv verkar vara hennes förhållande till sin slida, att införa saker verkar vara en hobby. Men inte bara det. Utan också rumpan. Och hygienen som hon anser vara överskattad. Självklart finns det också en djupare plan, hennes förhållande till sina föräldrar och speciellt sin psykotiska mamma.

Jag tycker att boken var bra. Lite äcklig men bra. Det fanns ställen som jag gärna inte hade läst, ställen som är bara sjuka. Om man vill läsa något som på något sätt representerar den kvinnliga samtiden, kanske till och med den sexuella befrielsen, är den här boken förmodligen perfekt. Språket är nästan hela tiden talspråket och meningarna är korta. Det finns en känsla av dagboksroman. Det här är verkligen en intressant roman.

Spontan utgång

Så vi åkde till Skärholmen igår och jag köpte som vanligt mycket mer än vad jag hade planerat. Det är kanske inte så smart om man ändå inte har mycket pengar. Hur som helst har jag massor med produkter för håret och kroppen som luktar jordgubb. I Skärholmen såg jag en gammal rysk kvinna med en Stalin-tatuering på armen. Det såg ut som en gammal tatuering, den var grön och blå .. Stalins ansikte. Helt fantastiskt. Eller jo, egentligen inte. Jag hade inställt mig på en lugn hemmakväll men Anders och Jimmy övertygade mig om att det vore rätt bra att gå ut. Det var någon Tech Noir-klubbkväll som var gratis.

Stället var dock inte det bästa. Läget var bra, så där mitt i Gamla Stan men det gick inte att samtala överhuvudtaget eftersom alla sittplatser samt baren var placerade runt dansgolvet. När vi anlände var alla våra vänner redan på vägen ut, de ville stå utanför istället. Och eftersom de spelade Suicide Commandos "Hellraiser" hade jag verkligen ingenting emot detta. Jag tycker bara inte om industrial och ebm. Vi stod alltså ute en kort tid men sedan gick vi till Sjätte Tunnan, köpte öl och satt oss ner. Och det var också där vi spenderade resten av kvällen. Jag samtalade med en finsk metal-kille som försökte lära mig finska men det gick inte så bra. Jag var förmodligen för full. Men han var trevlig och köpte öl åt mig. När jag var ute för att röka träffade jag en kille och en tjej från frälsningsarmén. De försökte säga något om den rätta vägen men jag fattade ingenting. Vid tunnelbanastationen träffade jag Alex och Linn av en slump. Det var så länge sedan sist jag såg Alex så det var kul. Jag kommer dock inte ihåg vad vi pratade om.

Idag är jag lagom bakis. Jag sov inte så bra på grund av värmen. Jag har en hel del med saker att göra idag .. träna, börja packa, skriva ett brev och börja städa. Men just nu njuter jag av vinden som blåser in genom fönstret.

På vägen ut

Dricka upp innan vi gick in

Anders och Micke

Anders och Viktoria

Folk på Sjätte Tunnan

I have given all I can, it's not enough

Jag har en Radiohead-fas igen. De kommer och går. Jag förknippar så mycket tonårsångest med deras musik vilket har väl mycket att göra med att jag lyssnade mycket på dem när jag var kring 14/15 år gammal. Fin musik.

Jag färgar håret just nu. Alltså bara svart. Jag undrar hur jag alltid lyckas att färga halva ansiktet, nacken och halsen också. Jag ser ut som om jag hade pest. Jag är verkligen en höjdare. Jag har fortfarande ingen aning om det blir blond eller rosa på sidorna. Det blir väl ett spontant beslut på söndag.

Sista dagarna har varit rätt fina. Igår har jag läst "Feuchtgebiete" av Charlotte Roche. Boken handlar om kroppsutsöndringar och den kvinnliga sexualiteten. Jag skulle kalla genren som post-postmodernism, någonting som passar i våran tid med korta men kraftfulla meningar, mycket talspråk och utan några tabu. Men men, jag ska väl skriva ett eget inlägg om boken. Jag äcklades av många stycken, inte någonting jag hade förväntat mig. Men det är en ändå en bra bok.

Jag var hos vårdcentralen förra vecka men som vanligt fick jag ingen riktig hjälp. Jag fattar inte svenska sjukvården. Jag ska hur som helst inte gå till någon läkare i Sverige igen, kanske om jag ligger för döden. Fast, förmodligen skulle jag inte få någon hjälp då heller. Bläh. På söndag var Adam hos mig, vi satt mycket ute vid sjön och diskuterade allt möjligt. Det var trevligt som alltid. Han har en James Dean-friysr. Så, nu är det sagt haha. På måndag var Per på besök. Vi tittade bara på TV men det var mysigt. I förrigår var jag lite i Tanto, eller jo, snarare vid sjön där. Anders och jag sprang i Viktoria och Anders och de ville bada. Jag vill ju också gärna bada men jag har inte tillräckligt självkänsla för det. Jag tycker att det skulle finnas speciella baddagar för folk som har ingen självkänsla och självförtroende nog för att kunna springa runt i baddräkt framför folk. För alla som känner sig för feta, konstigt formade, för smala och så vidare. Inga snygga 20-åringar i bikini! Ha! Jag vill bada :(

Om tre dagar åker jag till Tyskland. Jag har planerat mycket, har ringt folk och kommit fram till att jag är pank och att jag egentligen inte kommer att ha råd med att göra mycket. Vi ska se hur det kommer att gå. Jag saknar min mamma, det händer inte ofta att jag gör det men just nu vill jag gärna krama om henne. Snart.

Okej, ska väl åka till Skärholmen om en timme och handla lite. Jag kommer att missa Beverly Hills 90210 - min nya gamla obsession. Jag hänger väl lite för mycket i det förflutna. Visst är det konstigt om man kan säga 15 år sedan gjorde jag det och det?!? Moah. Robbie är tillbaka med Take That. Vet inte om jag bryr mig.

Måndag

Ego-bild

Tanto

Anders och Viktoria

Det var vacket där

Aus Zweisamkeit wird Einsamkeit

Jag har känt mig lite ensam på sistone. Jag kan inte riktigt förklara varför. Det är väl mest tomheten som har skapats efter terminens slut. Egentligen är jag ju inte ensam. Jag behöver kanske bara ta mig ut mer och träffa folk istället för att sitta inne och låter dagarna bara försvinna utan att någonting har hänt.

Gud, det var verkligen länge sedan som jag har uppdaterat bloggen. Kort sammanfattning: Midsommarafton var trevlig. Vi var på synthpicknicken och satt i Skinnarviksparken tills det blev rätt sent och så hamnade vi på efterfest hos Vifell. Jag lärde känna två heta italienare varav den ena hade en ohälsosamt besatthet av David Bowie.

Jag har träffat lite folk då och då, fikat med Sophie, Micke, Dessan, tittat på fotboll med Adam och promenerade faktiskt en hel del. Jag tycker egentligen att promenader är förkastad tid men jag ville ta mig ut och vädret har ju varit så fint. Några dagar sedan svimmade jag dock när jag var ute. Det var läskigt eftersom jag var helt ensam och jag vaknade när en afrikansk man skakade på mig. Jag tror att det beror på min låg blodtryck och att jag dricker för lite (och äter för lite .. jag har just nu en fas då jag hatar min kropp och all mat anses som fienden. Dock inte igår, jag åt glass, kladdkaka, chips och godis. Bah. Idag blir det väl inte mycket mat då). Annars har jag dock haft det fint. Jag känner mig bara lite tomt. Det saknas något.

Igår var det fotbollskväll hos oss. Tyvärr förlorade Tyskland men jag blev full och hade kul så kvällen blev inte helt förstörd. Jag skulle dock inte skriva sms till folk när jag är full. Det blir bara konstigheter av det. Jimmy och jag har bestämt oss att starta ett band. Det enda kreativa jag har gjort på sistone är att skriva låttexter faktiskt. Och det är också det som vi gjorde mitt under natten, helt fulla. Resultatet blev kanske inte det bästa haha. Uh, och jag har köpt biljett till Suede-konserten i Stockholm i december!

Om drygt 10 dagar åker jag till Tyskland. Jag har börjat planera vem som jag ska träffa när men det blev bara förvirrande. Mjoa. Dags för kaffe (bakis!!). Jag ska uppdatera den här bloggen mer. Eller försöker i alla fall.

Midsommarafton

Innan fotboll igår

Dimma

Turbulenserna göms
medan livet pressar förbi.
ångesten ökar
medan tryggheten växer.
Kylan, våta tårar
Karga träd, vit mur.
Du kan hitta din själ
eller förlora ditt förstånd.