Mikaela, Hanna och Rojin
Mikaela gjorde det ju en gång när jag var inte på universitetet att hon postade sina anteckningar i sin blogg så jag ska göra samma sak nu. Det här är för alla som inte var på föreläsningen idag :)
Föreläsningens upplägg:
1) Grunden för vetenskapligt tänkande
2) Kritik av denna ur fr.a genusvetenskapligt perspektiv
3) Kritikens utveckling
1)
Upplysning - människans uppgörelse med sin myndighet för att ha andra åsikter
Förnunft - att systemera sitt tänkande, logik
-> Immanuel Kant (1700-talet)
Logiken/Systematisiering är grunden för för vetenskapligt tänkande
man måste anpassa sina frågor/hypoteser till materialet
slutsatsen i en teori också viktig och ingår i logiken
man antar att det finns universella idéer som alla i världen kan förstå (Kant) - problemet: världen är inte en homogen gemenskap - det finns olikheter (marxister)
subjektet som tänker befinner sig alltid i situationer som inte är konflikneutrala och består av maktförhållanden
postmodernister: Lyotard - kvantitativ forskning = vetenskapligt forskning har blivit 1er och 0er
2)
Objektiv vetenskap kritiseras av genusteori - de går med den marxistiska kritik av Kant - det finns inte bara en slaga kvinna som kan kritisera androcentrism - alltså det finns inte kvinnan med stort K
Sandra Harding - det finns ingen feministisk metod
metodologi och metod är inte detsamma
det finns en massa metoder , t.ex. själva empiri-insamlingen kan vara en metod
feminister har metodologiska tillvägagångssätt, de läser en text med andra ögon än andra
feminister använder samma metoder som andra forskare, de har inga speciella metoder
additiativ forskning - man plockar fram gömde kvinnor
aktörskap - vad gjorde kvinnan i historian
genusrelation - hur skapades kön
metodologi - vad för teorier och strategier kan man använda inom forskningen (Harding) och hur ska man analysera och tolka svaren
Vilka är kunskapsbärare? Vem utser svaran på den frågan?
-> Kvinnor som aktiva kunskapsbärare (t.ex. begravningskassarna i Sydafrika)
Genusrelation - organisationsforskning, genusrelationer, sexualitetsforskning
Politisk forskning inom feminism - att ställa frågor som genererar kunskap som kan justiera förhållanden mellan kön
Kritik mot universialisering av kvinnor - det går inte att prata om kvinnan utan om kvinnor
det finns en blindhet om hur allt påverkar varandra (ras, kön, klass, religion osv.), de griper i varandra
Gayatri Spivak (dekonstrivist)
3)
Chandra Mohanty
de västerländska kvinnorna fick aktörskap eftersom de beskrev de afrikanska kvinnor och därmed tog de bort aktörskap från de afrikanska kvinnor
levde erfarenheter är viktiga
Joa, det var allt. Jag tyckte inte att det var så intressant eller viktigt. Men hon var trevlig som person, Pia Laskar, föreläsaren :)
Nu ska jag titta på Scrubs :D
Föreläsningens upplägg:
1) Grunden för vetenskapligt tänkande
2) Kritik av denna ur fr.a genusvetenskapligt perspektiv
3) Kritikens utveckling
1)
Upplysning - människans uppgörelse med sin myndighet för att ha andra åsikter
Förnunft - att systemera sitt tänkande, logik
-> Immanuel Kant (1700-talet)
Logiken/Systematisiering är grunden för för vetenskapligt tänkande
man måste anpassa sina frågor/hypoteser till materialet
slutsatsen i en teori också viktig och ingår i logiken
man antar att det finns universella idéer som alla i världen kan förstå (Kant) - problemet: världen är inte en homogen gemenskap - det finns olikheter (marxister)
subjektet som tänker befinner sig alltid i situationer som inte är konflikneutrala och består av maktförhållanden
postmodernister: Lyotard - kvantitativ forskning = vetenskapligt forskning har blivit 1er och 0er
2)
Objektiv vetenskap kritiseras av genusteori - de går med den marxistiska kritik av Kant - det finns inte bara en slaga kvinna som kan kritisera androcentrism - alltså det finns inte kvinnan med stort K
Sandra Harding - det finns ingen feministisk metod
metodologi och metod är inte detsamma
det finns en massa metoder , t.ex. själva empiri-insamlingen kan vara en metod
feminister har metodologiska tillvägagångssätt, de läser en text med andra ögon än andra
feminister använder samma metoder som andra forskare, de har inga speciella metoder
additiativ forskning - man plockar fram gömde kvinnor
aktörskap - vad gjorde kvinnan i historian
genusrelation - hur skapades kön
metodologi - vad för teorier och strategier kan man använda inom forskningen (Harding) och hur ska man analysera och tolka svaren
Vilka är kunskapsbärare? Vem utser svaran på den frågan?
-> Kvinnor som aktiva kunskapsbärare (t.ex. begravningskassarna i Sydafrika)
Genusrelation - organisationsforskning, genusrelationer, sexualitetsforskning
Politisk forskning inom feminism - att ställa frågor som genererar kunskap som kan justiera förhållanden mellan kön
Kritik mot universialisering av kvinnor - det går inte att prata om kvinnan utan om kvinnor
det finns en blindhet om hur allt påverkar varandra (ras, kön, klass, religion osv.), de griper i varandra
Gayatri Spivak (dekonstrivist)
3)
Chandra Mohanty
de västerländska kvinnorna fick aktörskap eftersom de beskrev de afrikanska kvinnor och därmed tog de bort aktörskap från de afrikanska kvinnor
levde erfarenheter är viktiga
Joa, det var allt. Jag tyckte inte att det var så intressant eller viktigt. Men hon var trevlig som person, Pia Laskar, föreläsaren :)
Nu ska jag titta på Scrubs :D
Kommentarer
Postat av: mikaela
tack nina :D
Trackback