Jag fattar inte det .. Om Fördomar

Idag har jag träffat en roma (=zigenare). Det är ingenting speciellt eftersom jag känner faktiskt några roma i Tyskland och en eller två i Sverige. I alla fall, så stod jag på T-Centralen när en ung kille med dragspel kom till mig och frågade mig efter en cigg. Vi började prata lite om allt möjligt. Han behövde självklart säga att jag är snygg och så vidare men jag gjorde honom sluta genom att säga att jag är gift. Han frågade aldrig efter pengar. Han bara berättade sin historia. Om hur han kom till Sverige 3 månader sedan, om hur han bor andra hand med en kille från Somalien som inte låter honom inte bli skriven på adressen så att han inte kan ansöka för uppehålltillstånd (man behöver en adress för det). Han har ingen här i Sverige. Han vill tillbaka till Rumänien, leva med sin familj, han saknar de så fruktansvärd mycket. Han är bara 19.

Okej, nu ska jag prata om fördomar. Jag förstår att det finns vissa fördomar mot roma, till exempel att de stjälar, att de bedrar en, att de ljuger. Det är fan nästan rasism att säga att alla är så. Jag hatar om folk bara lever efter fördomar och bedömer en människa innan de har riktigt lärt känna den personen. Det är den värsta ignoransen och intoleransen som finns.

I Stockholm finns en slags organiserat kriminalitet bakom rumänska tiggare och gatumusikerna. Det är ett erkänt problem. Men det betyder inte att varje person är inblandad i det hela. Det betyder bara att det finns. Jag hade det inte i bakhuvudet när jag pratade med killen. Som sagt, han frågade aldrig efter pengar, det kändes bara som han ville prata. Och om det finns några människohandlare bakom honom som tvingar honom att spela musik för pengar på gatorna eller pendeltåget så är det inte han som är den dåliga personen, men folket som tvingar honom.

Jag tror att de rumänska roma har det svårast i hela Europa. Jag vet inte hur mycket ni har läst om vad som händer i Italien med dem. Det är fruktansvärt! De blir trakasserade, de blir tvungna att flytta .. de blir behandlade som djur! Rumänien är en av de fattigaste länder i Europa. Roma utgör den fattigaste delen av befolkningen. De blir trakasserade och mötts med fördomar i hela Europa. Varför är man så intolerant? Har de gjort oss något? Personligen? Det är gamla fördomar som man lär sig av sina föräldrar .. min mormor sa alltid till min mor: Ta in kläderna och barnen, zigenarena är på vägen!". Ska det vara så för all framtid?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0