Tysklandresa Del 1

Dag 1

Vi åkde den 23:e. Vi hade bestämt oss att ta en buss tidigare eftersom man aldrig vet hur det är med traffiken när det är jullovet. Och, whoops, så var det trafikolycka och bussen tog nästan 3 timmar till flygplatsen i Skavsta. Vilken tur vi hade. Det fanns andra på bussen som hade missat sina flyg, och det dagen innan julafton. Jag tyckte verkligen synd om dem!! Så vi checkade in och behövde bara vänta 45 minuter tills man kunde gå på planet. Flygresan gick bra och i Lübeck tog vi tåget till Kiel. Det var självklart för sent men det spelade ingen roll, vi vara bara glad att vi var i Tyskland. Mina föräldrar hämtade oss vid stationen och vi åkde hem till dem. Där fick vi Döner, så klart. Anders är ju nästan beroende av dem så han äter så många han kan under tiden vi är Tyskland haha. Annars så har det inte hänt mycket den kvällen. Vi satt framför TV:n och åt lite godisar.

Anders i mitt föräldrars kök


Så här ser jag ut efter ett hel dags resande




Dag 2

Då var det julafton. Vi gick upp rätt tidigt för att gå och handla lite kläder. Affärerna i Tyskland är nämligen stängda på julafton efter klockan 14 och sedan hela 25:e och 26:e. Jag har köpt några tjocka tröjor, två jackor, ett par spetsiga skor och underkläder (två bh, en korsett). Det blev inte dyrt alls, jag tror det var omkring 100 Euro för allting. Vad roligt det är att shoppa i Tyskland!! När vi kom hem så hade min far redan börjat att laga mat. Min syster kom kort efter det och vi förberedde lite tysk Stollen (någon slags kaka). Min mormor hade med sig några bilder av min familj från 1920/1930-talet så vi kollade på dem lite. Det är verkligen skrämmande att så många av min familj var i armén. Min morfars far dog till exempel i Stalingrad i andra världskriget. Ush. Jo, sedan åt vi. Det blev hjort och massor med grönsaker, sås och så vidare. Till efterrätt åt vi glass. Sedan öppnade vi presenter. Jag hade redan fått pengar för att köpa kläder men jag fick ändå lite mer pengar, underkläder, smycke, bilder och godis. Anders fick en resväska och en rakapparat. Oh, och sedan fick vi svarta sängkläder. Bra utbyte allting, speciellt eftersom vi inte hade  några julklappar med oss för min familj på grund av pengarbrist. Efter det åt vi mer (hahaha) .. Stollen plus att det blev lite likör. Det var en mysig julafton fast att jag inte var i någon julstämning. Konstig nog hade jag inga julkänslor alls det här året.

Shopping .. oh yeah



Julgran



Anders och jag på julafton



Vi kollar på bilder



Presenter



Stollen





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0