Mark Ryden




(gammal bild av honom)
Nu kan jag skapa en konst-kategori, hur roligt är det?
Jag skrev ju i mitt förra inlägg att jag tycker om Mark Ryden så jag läsde lite mer om honom och kollade hans hemsida. Han är verkligen en ny konstnär. Han är 46 år gammal och bor i USA. Hans första utställning var 1998 och kallades "The Meat Show". Han har inte bara skapat målningar som nuförtiden kan hittas världen runt i många offentliga samlingar men han har också skapat albumkonst för musiker som Ringo Starr eller Michael Jackson. Så han var redan en renomerad konstnär innan hans utställningar. Många av hans målningar är inspirerade av Christina Ricci som jag personligen tycker är en av de vackraste människor i världen. Jag älskade henne som Wednesday Adams men också i Sleepy Hollow eller 200 Cigarettes. Dessutom är Mark Ryden på något sätt intresserad av att göra en statement med sin konst. Han är emot köttindustrins överproducering och dubbelmoraln som finns i USA. Som sagt, han är min slags konstnär och fast att de flesta kanske tycker att han är kitsch så tycker jag att han skiljer sig från den tråkiga (läs: pseudo-chockerande) konst som skapas idag.

"Christina"



"The Butcher Bunny"



Kommentarer
Postat av: Sébastien

Härligt groteska bilder!

2009-08-10 @ 13:45:16
URL: http://popstitute.blogg.se/
Postat av: Nina

Eller hur? Jag älskar hans stil .. att blanda det söta med det groteska!

2009-08-10 @ 19:24:47
URL: http://misszombilicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0