The Man Who Cried



Häromdagen gick denna underbara film på TV. Jag ville egentligen gå och lägga mig men zappade en sista gång genom kanalerna och då började filmen precis. Jag hade alltid velat se filmen men hittade den ingenstans. Christina Ricci är ju en av mina favoritskådespelare och jag tycker att hon är förbaskat snygg. Och jag behöver inte säga igen hur mycket jag älskar Johnny Depp. Det är en Sally Potter-film och ingen Hollywood-produktion men en fransk/brittisk produktion istället. Filmen har visats på många filmfestivaler, bland annat Cannes, och Cate Blanchett har vunnit tre priser för hennes biroll som den ryska dansösen Lola.

Huvudpersonen är Fegele (Christina Ricci), en judisk  flicka, vars far har flytt till Amerika. Av en slump hamnar hon i England där hon får namnet Suzie. Hon har en bra sångröst och flyttar till Paris för att tjäna ihop pengar för att kunna leta efter sin far i USA. I Paris delar hon en lägenhet med den ryska dansösen Lola (Cate Blanchett) och de två kvinnor börjar jobba på operan som statister. Det finns många invecklade situationer med huvudsångaren Dante (John Turturro) som tycker att han är den bästa i hela världen. Han är också inledningen till att Suzie tvingas fly senare i filmen.
Medan Lola och Dante flyttar ihop, kommer Suzie närmare zigenaren Cesar (Johnny Depp) som också är statist på operan med sin vita häst. Lola lever det rika livet, Suzie är ofta hos zigenaren och sin familj. Allting kulminerar när tyskarna kommer till Paris (filmen spelar under 1930-talet). Mer ska jag inte berätta, det skulle ju förstöra njutningen av filmen för någon som inte har sett den än.

Jag älskade filmen, inte bara för skådespelarna. Mörkret råder genom hela historian och mycket lidande visas men människorna vet ändå hur de ska njuta av livet. Cate Blanchett är underbar som Lola. Christina Ricci passar huvudpersonens roll perfekt, man ser i henne verkligen en vilse judisk flicka. Det enda som störde mig lite var att Johnny Depps karaktär sa nästan ingenting, och om så var det med en rumänsk brytning vilken passade honom inte. Men det intetgjordes genom sexscenerna och flörtandet med Riccis karaktär. Så het! Alltså för mig var det nästa för mycket, Ricci och Depp har sex, jag nästan dog! Haha.

Filmen är värd att se, speciellt eftersom den inte är typisk Hollywood-esque. Man ser undergången av Paris' "golden age" och problemet mellan olika nationaliteter och mentaliteter. Och: Johnny Depp och Christina Ricci har sex. 

Kommentarer
Postat av: Þórey

hey hun, what was your lj username again? :) mine is lovely_ladybug, please add me! love

2009-08-20 @ 14:45:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0