Till Adam och Mana

Ja, att ett mord är mer ett cliche-artat tema är självklart. Men som du sa är det inte det som är det väsentliga, eller det jag hade tänkt mig skriva om. Jag ville lägga vikten på temat  "trygghet" och "falsk säkerhet". Och slutet är bara kulmen .. alltså att man hittar den egentliga tryggheten bara om det finns ingenting att vara rädd för länge. Och den ultimata situationen för det är när man är död. Men vet inte vad som finns efter döden .. sant .. men hur som helst behöver man inte vara rädd länge för alla de svårigheter av livet.

När jag tänkte på en situation som kunde står som byggnaden för temat kom jag på någonting som är ett tecken för dagens samhälle i storstäder. Fast att det finns självklart också lite egna erfarenheter i bakgrunden.

Jag tror att det här är inte än den slutgiltiga versionen av novellen. Jag hade bara en snabb idé och skrev ner den. Vad jag är säkert på är slutet och början .. men man kan utöka mittdelen, speciellt med upplysningar om henne som person och historian som binder henne till mördaren och ensamheten som hon känner. Det är vad jag har tänkt mig. Ska se hur det blir.

Jag vet att jag skulle hellre skriva på tyska. Det där med att skriva på svenska var bara ett försök. Jag tror att jag kommer att fortsätta att skriva på svenska ibland eftersom det kan ju hjälpa min språförmågan. Ju mer jag skriver, desto bättre blir jag. Jag hade tänkt mig skriva en dikt på tyska ikväll. Har redan de första två raderna. Problemet som jag har är att jag har ingen som kan ge mig någon feedback för det. De flesta av mina tyska vänner svek mig så jag har inte mycket kontakt med folk som pratar tyska. Och jag behöver feedback .. annars kan man ju hamna i en helt fel riktning. Men jag ska posta den tyska dikten senare när jag är klar med den. Fast att ingen kommer att förstå någonting :p

Det språkliga behöver jag inte så många kommentarer om. Jag gör alltid de samma misstag. Jag har ett problem med prepositioner. Det beror på att ni gör det helt annorlunda som vi gör det på tyska. Det gäller bara att lär sig det utantill .. verb för verb. Blergh.

Tack för kritiken Adam <3


Och tack för dina ord Mana!! Vad kul att du tyckte att läsandet var spännande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0