Smulpaj med plommon

För första gången i mitt liv bakade jag smulpaj idag. Visste ni att det är en svensk grej med smulpaj? I Tyskland har vi inte sådant, vi bakar riktiga kakor och om det finns smulor med så är det bara en topping av något väldigt avancerat. Så jag tittade in i vårt kylskap och letade efter något jag kunde äta för kvällsmat och jag såg ett helt kilo plommon. Jag tänkte "wha, vi kommer aldrig kunna äta upp dem innan de blir dåliga" (jag tänkte detta så klart på tyska men det vore kanske lite förvirrande för er om jag skrev detta på mitt språk). Så jag bestämde mig spontant för att baka paj. Vi hade inget smör och ingen socker. Jag tog olja istället och fick socker av vår granne. Och så började jag. Den blev jättegod och jag känner mig inte ens dålig för att ha ätit av den eftersom jag har bakat den själv (använde inte mycket socker, inget smör osv.) och var så stolt över mig själv. Så det här förtjänade ett blogg-inlägg.

En premiär



*mums*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0