Lars Ohly och bokbord

Vädret är jätteförvirrande! Igår svettades jag och kände mig nästan yr av värmen och idag fryser jag. Är det fortfarande sommar eller inte? Konstigheter! Jag har i alla fall haft två roliga dagar och jag var inte ens full! Det är kanske någonting man måste påpeka eftersom vi är ju i Sverige. Uh uh, stereotyper är roliga!

Igår var Lars Ohly i Fittja. Han var domare i någon fotbollsmatch som var för att samla pengar för barnen i Gaza. Anders och jag gick dit för att kolla lite. Vad varmt det var ute! Men vi hittade en bänk i skuggan och hade det trevligt. Efteråt gick vi till Mångkulturellt Centrum för att kolla öppningstiderna för biblioteket. De har böcker av Antonio Negro och Slavoj Zizek som jag gärna vill läsa. Vi hittade också ett litet kafé som vi inte hade vetat om. Där vill jag fika någon gång! Och vem träffade vi där? Lars Ohly! Jag blev lite ställd så jag sa ingenting med värde men det var i alla fall kul att träffa honom. Han verkar väldigt trevligt och log mycket. Jag tordes inte fråga efter att ta ett kort med honom, det kändes för pinsamt.

Idag var det bokbordet på Drottinggatan och jag gick självklart dit. Vad mycket folk det alltid är! Tyvärr började det regna efter ett tag så det blev lite dumt att titta på boktitlarna genom ett renskydd. Men jag hann köpa elva böcker (två av dem är presenter till en kär vän). Det blev romaner och novellsamlingar av Selma Lagerlöf, Karin Boye, Stig Dagerman, Fjodor Dostojevskij, Harry Martinson, Homeros och Dante Aligheri. Och diktsamlingar av Karin Boye och Edith Södergran. Det blev mycket svensk litteratur men det har att göra med att jag föredrar att läsa ett verk på originalspråket och inte någon dålig översättning. Jag såg många intressanta böcker men eftersom de var på svenska köpte jag inte dem.

Jag har fortfarande två veckor av ledigheten kvar. Registreringen är den 31:e augusti. Det känns som att jag måste göra så mycket som möjligt för att kunna säga att jag har haft en kul sommar. Men jag har som vanligt ingenting stort planerat. Great. Jag ska städa lägenheten imorgon och lyssna på högljud musik. Någon gång måste jag till Riksdagsbiblioteket och lämna tillbaka en bok. Och sedan är det fest hos Alex på lördag. Jag undrar om jag ska åka till Uppsala med bussen någon gång, jag har aldrig varit där och jag vill turista lite. Någon som vill följa med?

Lars Ohly spelar fotboll

Bokbord



Böcker jag har köpt <3




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0