...

Jag är värdelös. Jag har haft så mycket tid idag men egentligen har jag inte åstadkommit någonting. Jag har läst så gott som allt inför föreläsningen imorgon, jag har 20 sidor kvar och det hinner jag väl med imorgon på morgonen. Jag har 18 brev liggande här och jag orkar inte skriva brev just nu. Jag har egentligen endast pluggat och tittat på TV. Och läst bloggar hela dagen. Jag är ju också på livejournal och jag behövde uppdatera mig lite om hur det går med mina tyska vänner. Jag är lite avundsjuk på min vän Martina som jobbar på sin doktorsavhandling i konstvetenskap just nu. Värdelös dag. åh, jag har läst tre texter av strukturalister och formalister och jag har börjat hata dem. Själva idén är ju bra och jag förstår också att det är givande att göra en strukturanalys av en roman eller en dikt .. men måste man införa 10.000 nya begrepp? Om jag bara hade mer tid för varje text, då skulle jag kanske också fatta något. Kanske jag hinner läsa dem en gång till under helgen och göra lite anteckningar också, det var mycket att läsa på för kort tid. Uh, och jag hatar det här vädret! Man kan ju bara bli deppig av det!

Och så får ni en låt av La Crimosa .. ett band jag tyckte väldigt mycket om i slutet av 90-talet. Deras texter är väldigt mörka men också väldigt poetiska. De kommer från Schweiz och var verkligen det största goth-relaterade bandet under 90-talet. Låten heter "Halt Mich" och handlar om de tider när man är nere och är ett rop till livet .. livet ska hålla fast vid en. Vacker låt och väldigt passande till min stämning just nu. Förresten, jag har konstiga känslor inom mig .. alltså sådane jag inte borde ha. Nu vet ni. Här kommer texten och sedan kan ni också lyssna på låten om ni vill.

Aus schlaflos gelebtem Tagtraum erwacht
So bin ich der Sehnsucht Opfer
Aus kindgelebtem Vertrauen erwacht
So klaffen heute meine Wunden

 

Das Leben brennt mir von der Seele
Die Sehnsucht erfüllt nur tapfer ihre Pflicht

 

Halt mich - mein Leben - halt mich !
Halt mich - mein Leben - halt mich !

 

Solange sich die Zeit noch regt
Die Zeiger sich noch drehen
Solange drehe auch ich noch meine Runden
Doch des Lebens süße Lust hat mich verlassen

 

Das Leben brennt mir von der Seele
Die Sehnsucht erfüllt nur tapfer ihre Pflicht

 

Halt mich - mein Leben - halt mich !
Halt mich - mein Leben - halt mich !
Halt mich, halt mich - mein Leben!
Halt mich fest....!

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0