Galilei och sitt teleskop

 

Den här veckan har jag äntligen hunnit att titta på Galileo Galilei utställningen på Nobelmuseet, det var på tiden eftersom det var en av de sista dagarna som den gick. Men först åt jag lunch med Gustav. Han besökte mig och vi lagade iransk kålris som blev jättegott! Efter Anders hade kommit hem från jobbet åkde vi tre till Gamla Stan och letade oss fram. Vad kallt det var! Det var gratis inträde den kvällen så det var ju skönt.

 

Så nu kan jag säga att jag har sett Galileis original-teleskop. Det var väldigt fint gjort med mycket snyckerier och sådant. De hade ju en hel utställning om de första fysiska och astronomiska upptäckter. Det var mycket om Kepler och Brahe också, ljusbrytning och förbättrade teleskoper. Egentligen intresserar jag mig inte för sådant eftersom det är för högt för mig. De första fysiker var dock inte så vetenskapliga, de använde sig inte av sidorlånga formler eller konstiga fackuttryck. Så det var kul för mig att gå på den där utställningen.

 

Resten av Nobelmuseet är rätt tråkigt. Det visas två minuter långa filmer och det finns en presentshop. Men jag gissar att de koncentrerar sig på enskilda utställningar istället för att ha ett stort museum med något om alla pristagare.

 

Här står vi och fryser i Gamla Stan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0