Ennui

Nu har min mamma åkt. Jag fick gå upp halv åtta för att säga adjö. Egentligen ville jag åka med henne in till stan men hon ville inte det. Nu känns det tomt här, ensamt. Tristess. Ennui. Men jag gick i alla fall inte och la mig igen. Jag ska träna om en timme och senare kommer Per hit. Han skulle ha kommit igår men jag fick plöstligt en jättestark ångest och jag ville inte ta en lugnande tablett vid behov eftersom jag försöker trappa ner. På allvar, jag önskade att jag skulle kunna få ta 6 Ocsacand om dagen, hur skönt vore livet då.

Igår var vi ute och åt lunch. Mer har inte hänt. Annars tittade vi på TV, spelade sällskapsspel och min mamma försökte tala med mitt medvetande, alltså försökte intala mig hur ska hantera allt och vad jag ska göra. Jag lyssnade men frågan är om jag kan. Kan ändra mig och mina vanor.

En sak har jag dock bestämt mig för. Jag ska inte göra arbetsterapin. De kan inte tvinga mig eftersom jag inte får några pengar från någonstans. Jag vill plugga istället och en arbetsterapi är så långt ifrån det som det går. Jag undrar vad min terapeut kommer att säga om det. Jag vill försöka registrera mig för en läskurs någon gång i slutet av februari/början av mars. En läskurs är nästan som en distanskurs, man pluggar själv hemma och träffar en lärare/lektor/professor en eller två gånger under processen. Om jag hinner med två sådana kurser den här terminen så har jag mina 180 poäng och kan försöka komma in i masterprogrammet under hösten (alltså anmälningen sker redan i april). Annars sätts det en allt längre stopp för mina studier eftersom programmet endast börjar under hösten. Jag hoppas att jag inte förväntar mig för mycket av mig själv. Men jag bryr mig inte om betyg, jag vill endast klara av kurserna så jag får poängen och tills ausgusti/september hoppas jag att jag har styrkan med att ta "normala" kurser igen. Läskurs nummer ett jag vill ta handlar om Adornos litteraturteori, nummer två kanske den om litteratursociologi. Båda är relevanta för min Masteruppsats eftersom jag vill använda mig av marxisitisk teori (eller nymarxistisk). Eller så tar jag en kurs om någon litteraturinriktning eller någon författare. Jag vill plugga! Att inte plugga känns som om hela min identitet har tagits ifrån mig, allt jag någonsin varit bra på kan jag inte göra. Men, stort men, jag vill inte pressa mig.

Okej, nu är det snart dags för att träna, bara en eller två cigg till. Sedan duscha och fixa klart mig. Sedan en lugnande tablett. Yah.

Igår

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0