Människan är ångesten, människan är förtvivlandet, människan är tomheten

Jag har läst lite Sartre idag. Jag läsde dessutom delar av en biografi om honom. Han har varit inlagd på psykiatrin på grund av en psykos. Jag sa ju det: alla stora tänkare var psykiskt sjuka! Eller varför begick så många av dem självmord? Varför skriver de flesta om lidelse och kritiserar samtiden? Lidelse, ångst, förtvivlande och tomhet skapar någonting vackert. Kanske jag ska försöka igen. Alltså inte med filosofi, det har skrivits för mycket, men med litteraturen. Jag vill skriva på svenska, främst noveller och dikter. Det var så länge sedan som jag verkligen har uttryckt mig på ett kreativare sätt än blogg - eller brevskrivning. Om jag bara hittade mitt självförtroende igen.

Hur som helst. Jag ville inte skriva ett helt inlägg om mina knäppa och oförståeliga känslor igen. Så det blir en sammanfattning av min dag istället. Den har varit som en dal - och bergbana. Jag hatar när tabletterna slutar verka, hjärtat slår snabbt igen, jag börjar darra, tårarna är på vägen att visa sig och jag blir rädd för mig själv igen. Och så vill de byta mina lugnande tabletter. Lycka till med det. Jag fick i alla fall ett samtal från min terapeut på morgonen och jag fick en tid på torsdag. Jag behöver det, att prata med någon som vet vad det handlar om istället för att förklara mig om och om igen och även om det visas förståelse då vet jag att det enda är ett försök till förståelse.

Jag har haft besök idag. Av Kati, en snäll tjej jag träffade på psykavdelningen. Det var trevligt. Hon är en sådan snäll människa! Om hon bara skulle få lov att andas ut. Hon funderar på att bli inlagd igen. Det gör mig ledsen. De gav henne ingen hjälp alls ju! Hon fick inte ens en remiss till någon öppenvård. Jag oroar mig ibland för mycket för andra.

På onsdag morgon åker min mamma igen så imorgon kommer hon att få all min uppmärksamhet. Hon vill äta lunch ute så vi ska göra det. Jag undrar hur jag kommer att klara av ensamheten efter hon har åkt. Hur jag kommer att klara av att gå ut och göra saker. Det blir nog isolation igen.

Aye, och jag har färgat sidorna nu. Det blv rätt okej.


Kommentarer
Postat av: adam

Skriva isolerad: Bra

Isolering som sådant i övrigt: Dåligt

2011-01-25 @ 08:52:52
URL: http://rapportomadam.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0