Franska

Jag vaknade av mig själv halv nio på morgonen. Win! Jag har suttit på balkongen och läst, jag har tränat och duschat. Nu har jag inget mer att göra. Jag ska nog laga mat sedan. Jag skulle kunna städa. Men jag ska dricka en cappuccino nu och sedan ska jag skriva lite brev. Det gäller att utnyttja när jag kan koncentrera mig.

Jag tror att jag vill beställa en bok, en samling av Baudelaires dikter, på franska. Jag har kollat runt på internet igår och hittade en version som verkar vara perfekt för mig. Jag saknar att läsa på franska. Jag har haft franska i nio år i skolan men jag har inte pratat det på väldigt länge. På avdelningen var det en kvinna från Afrika (kommer inte ihåg vilket land) och jag pratade franska med henne. Men det var jättesvårt, jag känner fortfarande till alla ord men grammatiken är svårt. När jag ansökte till lärarprogrammet på universitetet i Kiel (2002 var det tror jag) så hade jag ansökt till samhällskunskap och engelska, mitt andra val var franska. Tänk om jag hade pluggat på universitetsnivå! Men det blev engelska istället. Jag har läst Camus på franska, jag har läst Voltaire på franska. Då kan jag nog klara av att läsa Baudelaire också. Dessutom vore det kul med en bok på franska i min bokhylla.

Nu ska jag lyssna mer på London After Midnight och lata mig lite på balkongen. Katten jagar flugor, så länge det inte är getingar som igår så är det lugnt. Förresten, ångesten finns. Men den går att hantera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0