Idag - Söder

Jag älskar sensommaren! Jag älskar när det inte är för varmt eller för kallt. När man inte fryser eller svettas. Egentligen tycker jag inte om att vara ute men dessa två/tre veckor om året är nästan skönt att lämna lägenheten.

Idag var vi på Söder. Först gick vi till Pet Sounds och köpte biljetter till Peter Murphy konserten. Vad glad jag är att vi har råd med det! Men jag vet inte vad jag ska tycka om biljetterna nuförtiden. Kommer ni ihåg de fina biljetter förr? De hade emblem, bilder av banden, de var något att spara. Nu är det endast en kod och ett vitt blad papper. De fyller nog sin funktion men är inget som man kan plocka fram efter några år för att påminna sig om de roliga tiderna man har haft.

Vi promenerade lite runt på bondens marknad men köpte inget. Vi har så mycket mat hemma, varför köpa mer? Sedan var i Vitabergsparken. Det var länge sedan jag hade varit där. Vi satt oss på en bänk och njöt av vädret. Jag började plötsligt sakna Adam när jag såg alla människor som låg i gräset och läste. Det var en stor känsla av tomhet, av avsaknad som kröp in i mig.

Vi drack en kopp kaffe i ett café och sedan åkte vi till Skarpnäck för att titta på pojkvännens arbetsplats. Jag har aldrig varit där så det var spännande att se var han spenderar sina arbetsdagar. Skarpnäck är ett tråkigt område, det verkar kallt på något sätt. Endast nya byggnader, ingen natur, ingen historia.

Jag har läst en timme i Kierkegaards Begreppet Angst. Om han bara inte hade varit så religiöst. Hans ansats är så bra! Jag undrar om filosofin inte är bättre än psykiatrin. Man får tänka klart, man ska inte undertrycka sina tankar. Man får tänka i konstiga banor istället för att medicineras och indoktrineras om tankekontroll. Jag har inte hört om många filosofer som har tagit livet av sig. Har ni? (Man skulle kunna anse Sokrates' död som självmord men han dog egentligen inte av sin egen hand)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0