30

Idag fyller jag år. 30. Men jag oroar mig inte särskilt mycket om detta tal. Många av mina vänner är äldre än mig. Dessutom ser jag inte ut som 30. Och jag känner mig defintivt inte som 30. Min bror sa att statistiken säger att jag nu har levt en tredjdel av mitt liv. Jag ska oroa mig när jag har levt hälften och inte har nått något i livet än. För att vara 30 har jag redan gjort och upplevt en hel del. Jag vill inte prata om de negativa sakerna utan om de positiva: jag har lärt mig mycket, läst så mycket som jag orkade, har varit på en massa konserter/festivaler, har träffat Marilyn Manson (ja, det måste vara med!!), har vunnit litteraturtävlingar, har gjort min Abitur, har skaffat mig många vänner och egentligen inte ovänner, jag har alltid varit trogen mot mig själv när det gäller mina principer om ärlighet och intellekt, jag har har lärt mig fem språk (varav jag redan helt har glömt ett!), jag har rest och sett det mesta av Europa, jag har hånglat med en massa vackra människor, jag har studerat tre och ett halv år på ett universitet i Tyskland, jag har flyttat till ett annat land (Sverige), jag har satsat på kärleken, jag har gått ner 45 kg (varav jag har gått upp 20 igen .. men det ska vi inte prata om nu), jag har byggt upp ett helt nytt liv, jag har tagit mitt kandidatexamen i litteraturvetenskap på ett språk som inte är mitt modersmål, jag är färdigutbildad kulturvetare och jag har fortfarande en hel massa mål i mitt liv! Visst har jag hunnit med mycket?

Jag ville inte ha en fest idag. Jag skulle inte ha orkat med det. Jag har haft stora födelsedagsfester i mitt liv, sjuka, roliga, utsvävande fester. Så det är nog bra om jag tar det lugnt det här året. Jag fick öppna mina presenter vid midnatt (jag ska göra ett extra-inlägg om presenterna senare). Jag försökte sova ut men det fungerade inte så bra. Vi åt lunch på MKC, gott vegetariansk buffé. Sedan promenerade vi lite runt vid sjön. På eftermiddagen åt vi tårta. Annars så var jag upptagen med att att besvara alla sms, emails och meddelanden på Facebook idag. Så det var en lugn dag.

Det enda som störde var ångesten. Och känslan av att bli sjuk. Jag tror att jag får en förkylning eller influensa. Det känns helt så. Men eftersom läraren för distanskursen är sjuk så kommer vi inte få uppgifterna för hemtentan den här veckan utan i slutet av nästa vecka. Det betyder att jag kan ta några dagar till ledig och faktiskt vara sjuk. Jag, som den oroliga människan jag är, är självklart övertygad om att jag kommer att ha glömt allt jag har lärt mig under kursens gång tills vi har fått uppgifterna. Whatever. Jag har haft en väldigt konstig upplevelse idag: jag tittade på vår bil efter vi hade kommit hem från att ha hämtat ett paket hos posten. Och jag var helt övertygad om att bilen log! Helt sjukt alltså! Men pojkvännen övertygade mig att jag endast har för mycket fantasi. Konstig!

På vägen till MKC

Lunch

 

Anders och jag

Vi hittade roliga saker vid Alby sjön

Några ungdomar i Fittja har skapat ett still-leben och jag tror inte ens att de var medvetna om det!!

Tårta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0