Vänner och zenbuddhism

Vad skönt det var att sova ut. Jag vaknade klockan tio och var helt utvilad. Tyvärr kom ångesten senare (och som vanligt har jag ingen aning varifrån den kom) men jag ska nog ignorera den och distrahera mig. Det har funkat rätt bra hittilis. Jag har fått två fina brev idag som verkligen höjde mitt humör. Jag tror att Adam är min själsfrände rent intellektuell, ibland tror jag att han är en gammal man fången i en ung kropp. Annars är alla hans insikter och funderingar skrämmande och inte normala. Haha. Nej, han är underbar och jag känner mig hedrad att jag känner honom. Sedan har jag fått ett brev från Mana. Hon är så vuxen i alla sina resonemang, hon har förändrats så mycket och jag har alltid vetat att den där fantastiska människan finns i henne. Ibland är jag bara glad eftersom jag har så underbara vänner även om jag är ledsen över att de bor så långt ifrån mig. Jag fick också ett till paket med fina presenter. Så ångesten kan dra åt helvete idag tycker jag!

Jag har faktiskt fått en tid hos en terapeut. Om två dagar. Jag har träffat honom förut och vi kom inte så bra överens. Han skrämde mig med att säga att om jag hoppar från balkongen att jag kommer att bli en grönsak i rullstol. Och om jag tar en överdos så blir min hjärna förstörd. Jag förstår varför han sa det men det ökade endast ångesten. Dessutom berättade han för mig på telefonen att han inte använder sig av mindfulness utan går längre tillbaka och bygger sin idé på zenbuddhismen. Hur är det bättre?!? Jag tror att jag kanske ska leta efter någon som diskuterar existentialism med mig, utifrån premissen att det finns inget efterliv och att det inte finns någon fri vilja (det är  postexistentialism men ändå en existentialism). Men jag ska ge det ett försök med honom. Han vägrade dock diskutera läkare med mig. Det är ju mitt främsta problem, att jag vill ha en ny läkare, och om det endast är den andra läkaren på mottagningen (fast att denna läkare inte kommer kunna göra något eftersom idiotläkaren är överläkaren). Men vi ska se. Det är kanske bra om jag träffar någon ibland. Pojkvännen har varit hos honom och han sa saker som att man ska rikta sitt inre ljus på sin andning. Jag kommer förmodligen skratta mycket. Jag förstår mig på retorik och metafor (duh, jag pluggar litteraturvetenskap) men kan inte se hur dessa kan vara grunden till en terapi. Låt din själ andas ?!? Varför inte säger: koncentera dig på din andning så din hjärna kan lugna sig ner lite och den instinktiva ångesten har ingen gogrund längre.

Jag är irriterad på att vi fortfarande inte har fått tentauppgifterna. Jag förstår att läraren är sjuk men hur svårt kan det vara att posta två frågor i ett forum?!? Jag vill ha den där kursen bakom mig nu och får de 15 hp på avancerad nivå. Jag har anmält mig till tre kurser för vårterminen. Alla på avancerad nivå i litteraturvetenskap. Jag vill välja en fjärde också men kan inte välja mellan Att tolka och läsa barnlitteratur   eller    Semiotik. Semiotik har jag aldrig riktigt förstått och har aldrig ansett det som en metod och teori som är relevant för mina studier. Barnlitteratur är kanske lite tråkigt men å andra sidan står på kurslistan romaner som Alice in Wonderland och Huckelberry Finn. Det blir nog barnlitteratur. Jag har fortfarande mer än tre veckor tills jag måste bestämma mig så det är ingen brådska. Jag vet i alla fall att jag vill plugga på riktigt igen annars kommer jag inte känna mig nyttig. Om jag bryter ihop så finns det alltid akuten. Kanske ingen hälsosam inställning men jag har tröttnat på att mitt liv är "on hold".

Jag har precis tränat och nu tänkte jag färga håret lite. Dessutom måste jag nog äta lunch. Vi har ingen vettig mat hemma. Köttbullar och ris låter inte så spännande. Men: utan pengar ingen mat.

Kommentarer
Postat av: Abbie

Greetings,



I just found your space and i like it. I'm into gothic rock bands like the sisters of mercy, the mission, fields of the nephilim, dead can dance and many others. I'm living in Sweden too in västmanland in a very small town there are no goth listening people at all here. I'am a Lebanese woman by the way with a Swedish man. Most of the immigrant women here are not into gothic music, they find me strange because of my clothes, music. I like art, poetry, horror movies ect. You are half Iranian and you look a lot like we can be sisters or something. I'm sorry that you feel depressed

it can be healed with music, paintings ect. I'm 39 years old still the same. I have been listening to this kind of music when i was 18.



Drop me a line or email me if you like. Would like very much to meet you!



love,

Abbie

2011-09-23 @ 15:04:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0