Jag avskyr jul men ibland blir jag svag

Jag har inga bra jul-minnen. Det har alltid varit bråk i min familj på julafton och jag har aldrig riktigt fått mysiga stunder med de människor jag älskar. Jag har alltid varit spänt och har bara väntat på att någon skulle börja skrika, gråta eller bli elak. Min mor har självklart försökt att rädda allting, lagade god mat och allt sådant. Men det blev bara aldrig bra.
 
Dessutom är jul ju en kristen högtid. Jag vet jag vet, det kommer egentligen från den hedniska tiden men som vi firar det idag så är det förknippat med kristendomen. Och det är nu verkligen inte min grej. Dessutom avskyr jag hela konsumtions-grejen, att köpa betydelselösa saker för pengar man inte har. Det enda jag egentligen tycker om när det gäller jul är maten! Kakor och choklad, det är fint!
 
Idag har jag köpt en julgran. Jag kände bara att jag ville ha en så vi köpte en billig, vit plastgran. Och sedan blev det kulor och sådant från IKEA. Inte rött, inte silver utan grått, svart och vitt. Om jag ska ha en julgran så ska den vara annorlunda. Och det blev den.
 
Men vi ska inte utbyta julklappar. Det blir ändå alltid fel och man köper aldrig något man verkligen behöver ändå. Jag måste dock skicka något till min familj och en vän i England som jag alltid byter julklappar med. Imorgon ska jag dessutom börja skriva julkort, även om jag inte tycker om jul så gör ju andra det. Imorgon blir nog den enda dagen jag spenderar det här året med att leta julklappar. Frimärken behöver jag också, och nya vinterskor. Då har jag i alla fall en riktig anledning till att spendera några timmar på ett köpscenter under jultiden. Det blir nog ett helvete.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0