Prometheus

 
Jag kollade på filmen "Prometheus" igår. Jag kollar faktiskt på en massa filmer nuförtiden. Jag tycker att det är avslappnande och skönt att kunna vara i en annan värld under någon timme. "Prometheus" var i alla fall bra. Jag tycker ju om Noomi Rapace, hon har ett sådant intressant ansikte som jag fastnar för. Dessutom verkar hon ha en benägenhet att hitta filmroller där hon måste gå till det extrema, mot allt vad mänskligt förnuft säger.
 
Jag brukar inte tycker om Science Fiction men eftersom jag tycker om "Alien"-filmerna ville jag ge "Prometheus" en chans. Själva idén bakom filmen är rätt intressant: människans vilja till att veta allt och att förklara skapelsen. Okej, det var lite trist att det sedan visade sig endast vara människans rädsla för döden och en önskan för ett evigt liv som låg bakom det hela. Storyn var kanske inte så rik men man kunde följa utvecklingen, orsakerna kändes logiska och det var tidvist väldigt spännande (och äckligt!).
 
Men det som störde mig mest var förutsägbarheten. Jag kunde på en gång säga vilka som skulle dö först. Jag visste nästan hur det hela skulle sluta och jag var lite besviken över de typiskt amerikanska inslagen (rädda världen, kärlek till Gud, självuppgivelse).
 
Hur som helst, spännande var filmen, och äcklig (kul!) i vissa delar. Noomi Rapace är en bra skådespelerska. Filmen kommer nog ha en uppföljare, det känns som om det fanns för många lose ends. Dock fattar jag inte sammanhanget mellan "Alien"-filmerna och denna film, är det i storyn? Kanske någon kan upplysa mig om det ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0