*rrrrrring rrrring* (eller inte)

Jag förstår inte varför jag har svårt med att ringa till myndigheter. Jag får en Kafka-ångest, är rädd för att för alltid vara fången i administrationens mörker. Jag föredrar att skriva e-post, då kan jag välja mina ord nogrannt. Men många gånger blir e-post ignorerad av myndigheter. Jag har nu i två veckor behövt att ringa till CSN men jag har fortfarande inte klarat av att ringa dit. Just nu är CSN:s hemsida nere också så jag kan inte hitta deras telefonnummer. Tur det. Jag hade nog annars spenderat resten av dagen med att stirra på min telefon, oförmogen att använda den.
 
Det värsta som kan hända är ju att någon skåning svarar. Då kan jag glömma hela samtalet eftersom jag inte kan förstå vad som sägs. Jag tycker att man ska prata rikssvenska när man jobbar på någon myndighet. Annars har stackars invandrare som mig ju ingen chans. Jag oftast låtsas förstå vad de säger, lägger på och ringer igen. Det är ju sällan att man får samma person två gånger i rad. Jo, och å andra sidan är jag rädd för att personen inte förstår vad jag säger. Jag är ju ändå tysk och pratar förmodligen rätt så dålig svenska. Jag har aldrig hört mig själv tala svenska, jag hoppas att jag i alla fall är bättre än Drottning Sylvia.
 
Hur som helst, jag måste ringa CSN. Jag skulle egentligen redan ha fått ett beslut från dem angående mina pengar under sjukperioden. Min kontaktperson på Försäkringskassan sa någon vecka sedan att hon har godkänd alla mina papper. Och som jag har förstått skulle FK kontakta CSN. Jag vill ju veta om jag kan använda mig av de pengarna jag redan har fått eller inte. På allvar, jag har två CSN-betalningar på mitt konto (sparkonto, så om du nu tänker att du kan sno mitt kontokort och komma åt pengarna, har du fel!!) men jag tors inte använda dem i fall att jag behöver betala tillbaka dessa pengar. Men jag behöver cigg, frimärken, hårfärg och en ny vinterrock (jag har tre stycken men jag har blivit så fet att jag inte passar i en enda av dessa ... bohhooo). Dessutom behöver vi en ny bil. Men nääää, jag tors inte ringa CSN.
 
Ibland når min dumhet nya höjder!

Kommentarer
Postat av: Sussi

Här har du en till som hatar att ringa till myndigheter. Eller ja, telefonsamtal överhuvudtaget. Min boendestödjare var tvungen att ringa till vaktmästaren när min tvättmaskin inte funkade för själv vågade jag inte :P

Sv: Ja, jag ska ta det i min takt. Skit i vad läkaren säger om att han vill att jag ska vara hemma längre. Är det för min skull eller hans skull jag ska vara där? Inte hans!

2012-10-19 @ 12:29:38
URL: http://rage-blackout.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0