Sömnmedicin - helvete

Jag har ett konstigt problem. Mina sömnmediciner fungerar inte som de ska. Egentligen är det ju inte konstigt eftersom jag har tagit samma piller i två år så det var ju förväntat att jag efter en tid bygger upp en tolerans. Jag har dock haft detta problem förut och löste detta med att hoppa över insomningstabletten då och då och det hjälpte. Men nu är båda tabletter helt värdelösa.
 
Det började med att jag har känt mig väldigt seg och trött de senaste veckorna. Efter ett tag funderade jag över om det kanske är Propavanen som orsakar detta. Jag hade nämligen fått en hemsk bakis-känsla av dessa piller i början. Så under helgen bestämde jag mig för att hoppa över Propavanen och plötsligt var baksmällan borta. Jag var klar i huvudet, kände mig på något sätt vaken. Jag sov kanske inte så bra men det hade jag inte gjort med tabletterna heller. Jag hoppade dessutom över Imovane (insomningstabletten). Det tog mig två timmar för att somna men jag somnade i alla fall.
 
Idag fick jag dock gå upp tidigt så jag tog en Imovane igår kväll. Och den hjälpte ingenting! Jag var klarvaken i flera timmar. Skit! Propavanen gör mig övertrött på dagarna och jag har byggt upp en tolerans mot Imovane. De dagarna jag inte behöver gå upp tidigt spelar det ju ingen större roll. Om jag kan sova ut gör det inget om jag inte somnar förrän klockan tre. Men imorgon måste jag gå upp halv sju.
 
Så jag vet inte vad jag ska göra. Jag ska i alla fall  inte ta Propavan ett tag. Det känns skönt att komma ur sängen och att inte känna sig som om man har supit hela natten. Den hjälper ju inget, jag vaknar ändå flera gånger om natten. Jag ska försöka med Imovane ikväll igen och hoppas på att den verkar. Och när jag vet att jag kan sova ut nästa dag så hoppar jag helt över sömnmediciner. Kanske de hjälper efter ett tag igen då. Jag är lite rädd för att jag hamnar i mitt gamla mående då jag inte kunde sova alls och plågades hela nätterna av oro, ångest och negativa tankar. Mmmph. Jag vill helst inte pröva några nya sömnmediciner. Jag vet ju att det finns Stilnoct, Nozinan och så vidare. Theralen och Seroquel har jag redan försökt. Vad ska jag göra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0